piątek, 7 marca 2014

Skąd się biorą trendy?

Trendy to dość fascynujące zjawisko w modzie. Szybko się pojawiają i szybko znikają. Przy rosnącej globalizacji i co raz szybszej wymianie informacji "życie trendu" ulega skróceniu. Dlatego tak ważne jest rozpoznawanie trendów przez projektantów i firmy odzieżowe. T-shirt, który założyła na koncercie gwiazda popu będzie świetnie się sprzedawał przez jakiś czas, ale potem nikt nie będzie go nosił nawet za darmo. Trafienie z odpowiednim produktem w trend to klucz do udanej sprzedaży produktu.

Do niedawna to kreatorzy mody wyznaczali trendy. Wielkie domy mody jak Chanel, Dior, Versace itp przygotowywali kolekcję i odgórnie mówili klientkom w czym będą chodzić. Teraz tendencja się odwróciła i to klienci wyznaczają trendy, a projektanci starają się nadążyć za potrzebami swoich odbiorców. Można więc powiedzieć, że trendy "powstają na ulicy".

Dior pokaz

Krzywa rozpowszechniania idei

Krzywa rozpowszechniania idei opracowana przez Geoffa Moore’a pokazuje sposób w jaki do poszczególnych odbiorców docierają produkty(w tym oczywiście ubrania) . Odbiorcy podzieleni są na grupy:
  • Innowatorzy,
  • Wcześni Naśladowcy,
  • wcześniejsza większość klientów,
  • późniejsza większość klientów,
  • Maruderzy.
Krzywa rozpowszechniania idei

Trendsetter

Innowatorzy to najodważniejsi i najbardziej ciekawscy klienci. Szukają nowości, nie boją się ich, chętnie testują i dzielą się swoimi opiniami z innymi. Dzięki nim trendem zaczynają interesować się wcześni naśladowcy i sprzedaż powoli rośnie. Innowatorzy w świecie mody nazywani są trendsetterami. Jest to stosunkowo niewielka grupa ludzi, ale ich wpływ na innych jest znaczny.

Innowator Trendsetter

Trendsetterem może być bloger, modnie ubierający się mieszkaniec dużego miasta, czy celebryta. Nie ma tu ścisłej reguły. Nie ważne kim jest, ważne jaki ma wpływ na innych. Jednym słowem czy inni chcą wyglądać tak jak on? Dobrym przykładem trendsetterki stała się Kate Middleton i jej zaręczynowa sukienka, która sprzedawała się jak ciepłe bułeczki w różnych kolorach i długościach.

Kate Middleton trendsetterka

Nagle trend rozpowszechnia się wszędzie. Każda firma ma podobne modele w podobnych cenach. Ci, którzy liczą się z pieniędzmi poczekają jeszcze na wyprzedaże, ale ostatecznie wszyscy będą chodzić w danym trendzie i....nagle trend przestanie być popularny. Coś co przed chwilą było super modne teraz staje się obciachowe. Oczywiście pojawią się klienci (maruderzy), którzy będą jeszcze kupować ubrania w danym trendzie na bazarach czy w marketach. Podczas gdy większość społeczeństwa potrzebuje już nowego świeżego trendu.

W poprzednim stuleciu ta wymiana trendów następowała średnio co 10 lat. Mówimy o modzie lat 40tych, 50tych, 60tych...itd. Teraz, wraz z przyspieszeniem przepływu informacji, trendy zmieniają się dużo szybciej i często trudno jest wyznaczyć ścisłe podziały.

Trend Watcher i  Trend Forecaster

Trend watcher to osoba, która śledzi zjawiska społeczne, ekonomiczne, polityczne i naukowe jako czynniki trendotwórcze. Na podstawie tych obserwacji trend forecaster stara się opisać przemysłowi modowemu jakie będą trendy, kierunki rozwoju, potrzeby klientów. Jedną z najbardziej znanych trend forecasterów jest Lidewij Edelkoort, nazywana też Li. Zajmuje się przewidywaniem trendów już ponad 30 lat.

Kate Middleton trendsetterka

 W jednym z wywiadów powiedziała "Tendencje są efektem skomplikowanych zjawisk ze wszelkich sfer życia.  Na to, co wydarzy się w modzie czy designie, wpływ może mieć np. wybuch wojny w jakimś regionie, katastrofa ekologiczna, wynalazek, który zmienia nasze przyzwyczajenia, albo wzloty i upadki giełdy. Od tego wszystkiego zależy, czy w świecie zapanuje klimat zagrożenia, czy beztroski. A ta atmosfera ma z kolei wpływ na to, czy w danym sezonie nosimy nakrycia przypominające kurtki wojskowe, czy płaszcze w kwiaty.”"

Do uznanych trend forecasterów należy też nasza rodaczka Zuzanna Skalska. Filmik o jej pracy i prognozach na przyszłość możecie znaleźć tu.

Skąd projektant odzieży może czerpać wiedzę o najnowszych trendach?


WGSN

Oczywiście podstawą są własne obserwacje świata, ludzi. kultury itp. Dodatkowe informacje uzyskamy też odwiedzając targi modowe i pokazy mody. Dużą pomocą dla projektantów są też trend booki. Większe firmy odzieżowe korzystają z usług trend forecasterów pracujących bezpośrednio z daną firmą, lub będących częścią dużej firmy zajmującej się przepowiadaniem trendów i analizą rynku. Do takich popularnych firm należy WGSN.

Wszystko jedno dla jakiej firmy przyjdzie wam pracować warto wiedzieć, że cały sztab ludzi pracuje na to, by przewidzieć trendy między innymi w modzie. Warto więc z ich pomocy i wiedzy korzystać.


1 komentarz:

  1. Dlia mnie ubrania sa bardzo wazne i ja liubie mode :) Moda pomaga mi byc soba no razem i miec swoj styl :)

    OdpowiedzUsuń