wtorek, 17 grudnia 2013

Kolor podstawy

kolory






 KOLORY




Pracując jako projektant odzieży nie wypada być daltonistą. Dobre postrzeganie kolorów jest bardzo ważne w tym zawodzie. Według kissmetrics.com klienci w 93% zwracją uwagę na wygląd kupowanej rzeczy - czyli kupujemy oczami. A z tego wyglądu najważniejszy jest (dla 85%) właśnie kolor. Nic więc dziwnego, że sklepy ustawiają swoje ekspozycje kierując się kluczem koloru. Zanim klient podejdzie do konkretnej rzeczy by sprawdzić, krój, rozmiar, cenę...itp najpierw przyciągnie go kolor.

kolory na sklepowych półkach

Pracując w tym zawodzie warto jest wiedzieć co nieco o tym czym jest kolor, jak postrzegamy kolor, jak działa mechanizm widzenia w naszym mózgu....a także co to jest barwa podstawowa i wtórna, prosta i złożona, achromatyczna i monochromatyczna, kontrastowa i pochodna, co to jest przestrzeń barw, co to jest walor barwy itp. Są to dość podstawowe pojęcia, ale jest ich sporo i dobrze jest sobie je wszystkie przyswoić i usystematyzować. Nie będę tu o nich pisać, zwłaszcza, że dla wielu z was mogą to być rzeczy oczywiste. Wystarczy zajrzeć sobie do dobrej książki lub zacząć tu 
Wikipedia - Barwa
i poskakać sobie trochę po tematach podobnych i pokrewnych.

kolory w kulturach świata

Tworząc kolekcję dla jakiejś marki musicie wiedzieć ,że nie wszystkie kolory sprzedają się równie dobrze w różnych krajach. Trzeba dokładnie wiedzieć dla kogo się projektuje. Różnice kulturowe, tradycje itp wpływają na postrzeganie kolorów w różnych krajach, a przez to oczywiście na sprzedaż. I tak projektując na wschód np do Rosji lepiej unikać niebieskiego i częściej ozywać czerwonego, złotego, żółtego. Dla Japończyków kolor biały jest kolorem żałoby itp. Jednym słowem należy wiedzieć dla kogo się projektuje i wziąć pod uwagę lokalną kulturę, zwyczaje, trendy, gusty itp.

kolory na wystawach sklepowych

Projektując ubranie trzeba pamiętać nie tylko o tym, by kolory do siebie pasowały i by trafiły w gusta klientów. Trzeba też myśleć o tym jak będą wyglądały w sklepowym świetle. Ten sam kolor widziany w świetle dziennym i przy jarzeniówce wygląda zupełnie inaczej. Klienci oglądają ubrania w świetle sklepowym, w przymierzalniach tez jest sztuczne światło i to tam klient podejmuje decyzję o zakupie. W niektórych firmach projektowych są specjalne urządzenia, w których projektant może zobaczyć jak dany kolor, lub zestawienie kolorów będzie prezentować się w sklepie. Bardzo ułatwia to pracę.

Jesteście ciekawi jak dobre jest wasze postrzeganie kolorów? Zróbcie ten test a wszystko będzie jasne ;D online-color-test-challenge
Powodzenia ;)

4 komentarze: