KOLORY
Pracując jako projektant odzieży nie wypada być daltonistą. Dobre postrzeganie kolorów jest bardzo ważne w tym zawodzie. Według kissmetrics.com klienci w 93% zwracją uwagę na wygląd kupowanej rzeczy - czyli kupujemy oczami. A z tego wyglądu najważniejszy jest (dla 85%) właśnie kolor. Nic więc dziwnego, że sklepy ustawiają swoje ekspozycje kierując się kluczem koloru. Zanim klient podejdzie do konkretnej rzeczy by sprawdzić, krój, rozmiar, cenę...itp najpierw przyciągnie go kolor.
Pracując w tym zawodzie warto jest wiedzieć co nieco o tym czym jest kolor, jak postrzegamy kolor, jak działa mechanizm widzenia w naszym mózgu....a także co to jest barwa podstawowa i wtórna, prosta i złożona, achromatyczna i monochromatyczna, kontrastowa i pochodna, co to jest przestrzeń barw, co to jest walor barwy itp. Są to dość podstawowe pojęcia, ale jest ich sporo i dobrze jest sobie je wszystkie przyswoić i usystematyzować. Nie będę tu o nich pisać, zwłaszcza, że dla wielu z was mogą to być rzeczy oczywiste. Wystarczy zajrzeć sobie do dobrej książki lub zacząć tu
Wikipedia - Barwai poskakać sobie trochę po tematach podobnych i pokrewnych.
Tworząc kolekcję dla jakiejś marki musicie wiedzieć ,że nie wszystkie kolory sprzedają się równie dobrze w różnych krajach. Trzeba dokładnie wiedzieć dla kogo się projektuje. Różnice kulturowe, tradycje itp wpływają na postrzeganie kolorów w różnych krajach, a przez to oczywiście na sprzedaż. I tak projektując na wschód np do Rosji lepiej unikać niebieskiego i częściej ozywać czerwonego, złotego, żółtego. Dla Japończyków kolor biały jest kolorem żałoby itp. Jednym słowem należy wiedzieć dla kogo się projektuje i wziąć pod uwagę lokalną kulturę, zwyczaje, trendy, gusty itp.
Projektując ubranie trzeba pamiętać nie tylko o tym, by kolory do siebie pasowały i by trafiły w gusta klientów. Trzeba też myśleć o tym jak będą wyglądały w sklepowym świetle. Ten sam kolor widziany w świetle dziennym i przy jarzeniówce wygląda zupełnie inaczej. Klienci oglądają ubrania w świetle sklepowym, w przymierzalniach tez jest sztuczne światło i to tam klient podejmuje decyzję o zakupie. W niektórych firmach projektowych są specjalne urządzenia, w których projektant może zobaczyć jak dany kolor, lub zestawienie kolorów będzie prezentować się w sklepie. Bardzo ułatwia to pracę.
Jesteście ciekawi jak dobre jest wasze postrzeganie kolorów? Zróbcie ten test a wszystko będzie jasne ;D online-color-test-challenge
Powodzenia ;)
Mój score: 57, hmmm /Ewa
OdpowiedzUsuń12 yay
OdpowiedzUsuńWyszło 16. Brakuje mi jeszcze do bardzo dobrego wyniku :)
OdpowiedzUsuńHa! a mi wyszło 4 :D
OdpowiedzUsuń