sobota, 1 marca 2014

Jak stworzyć dobry nadruk?


Nadruk to jeden z tych detali, który może "zrobić cały ciuch". Wiele firm produkuje masę podstawowych (basic'owych) ubrań, gdzie jedynym wyróżnikiem czy ozdobą jest właśnie nadruk. Printowane tkaniny podobają się klientom i dobrze się sprzedają, dlatego umiejętność tworzenia dobrych nadruków jest dla projektantów ubrań bardzo ważna.


biały tshirt
biały T-shirt
T-shirt z nadrukiem 3d
T-shirt z nadrukiem 3d


O tym jakie mamy techniki drukowania na tkaninach/dzininach pisałam już tu. Jest to dość istotna wiedza. Warto mieć świadomość jakie kolory na jakich tkaninach wychodzą dobrze, jaka będzie trwałość naszego nadruku np. po praniu czy przy ścieraniu, ilu kolorów możemy użyć, by nadruk wyglądał ładnie ale nie był za drogi w wykonaniu itp.

Jak przygotować nadruk?

Inaczej postępujemy przy nadruku miejscowym, a inaczej jeśli chcemy zadrukować całą tkaninę. W przypadku nadruku miejscowego musimy przygotować grafikę naszego nadruku w Corelu, lub w innym programie do grafiki wektorowej. Następnie musimy ustalić kolory, które będziemy używać przy naszym projekcie. Oczywiście posługujemy się kolorami Pantone, o których pisałam wcześniej. Później pozostaje tylko określenie wielkości nadruku i jego położenia na ubraniu i w zasadzie mamy gotowy projekt.

placement print

W przypadku nadruku na tkaninie tzw "all over print" musimy stworzyć raport nadruku. O raporcie i o tym jak go dokładnie przygotować napiszę w kolejnych postach. Teraz wyjaśnię tylko tyle, że chodzi o stworzenie powtarzalnego stempla, który będzie można powielać na całej tkaninie. Oczywiście w przypadku zadruku całej powierzchni tkaniny trzeba też przygotować projekt nadruku, wybrać odpowiednie kolory i wielkość nadruku.

all over print

Jak dobrać wielkość nadruku?

Wielkość nadruku ma kluczowe znaczenie dla wyglądu danego modelu ubrania. Ważne jest więc, by dobrać odpowiednią wielkość nadruku do ubrania. Zwykle nie wystarczy tu metoda "na oko", czyli sczytanie wielkości nadruku z monitora i zmierzenie na ubraniu jaki "mniej więcej" nadruk by nam pasował. Najlepszym rozwiązaniem jest tu metoda bardziej prymitywna i manualna, ale dająca najlepsze efekty. Proponuję wam wydrukowanie nadruku w kilku rozmiarach. Najlepiej wybrać rozmiar jaki wydaje wam się dobry i przeskalować go tak by powstały 2-3 wersje trochę większe lub trochę mniejsze. Następnie należy wydrukować te nadruki na zwykłej drukarce i wyciąć je z papieru, a następnie przyłożyć do ubrania i w ten sposób stwierdzić, która wielkość nam najbardziej odpowiada.

dobór wielkości nadruków


Ważną kwestią jest też rozmiarówka ubrań. Powinniśmy wiedzieć na jakie rozmiary ubrań projektujemy nadruk. Jeśli są to np rozmiary 34-38 jeden rozmiar nadruku powinien wystarczyć. Jeżeli jednak dany ciuch z zaprojektowanym przez nas nadrukiem będzie produkowany w rozmiarach 34-44 to warto zastanowić się nad wielkością nadruku na poszczególnych rozmiarach. Stworzenie sześciu różnych wielkości nadruków na poszczególne rozmiary może być zbyt drogie i może zwiększyć ostateczną cenę ubrania w sklepie. Lepszym pomysłem jest stworzenie trzech wielkości nadruków (na rozmiar 34-36, 38-40, 42-44) lub dwóch (34-38, 40-44). Jakie rozwiązanie wybrać? Tu też z pomocą przyjdzie drukarka i wycięte z papieru nadruki w różnych wielkościach.

Skąd brać inspiracje?

W wielu firmach odzieżowych obok działu projektantów pracuje dział grafików. Wtedy projektant zamawia u grafika konkretny nadruk (np na chłopięcą bluzę potrzebuję nadruk potwora z napisem w trzech kolorach) i grafik zajmuje się całą resztą. Często jednak firmy nie zatrudniają grafików, lub dają im inne zadania (projektowanie opakowań produktów, metek, katalogów) i projektant sam musi sobie radzić z projektowaniem nadruków.

Najlepszym źródłem inspiracji dla projektantów mogą być trendbooki. Są to książki zawierające gotowe nadruki i propozycje kolorów dla danej grupy wiekowej i na dany sezon. Tu mamy przykład jak wygląda strona z trendbooka Mud Pie na sezon jesień/zima 2013/14

Mud Pie na sezon jesień/zima 2013/14
Jak widać mamy tu nie tylko propozycje nadruków, ale też całych ubranek. Zwykle praca projektanta polega na dostosowaniu tych inspiracji do jego klienta i konkretnego rynku na jaki projektuje. Projektant musi wiedzieć dla kogo projektuje, w jakich cenach ma być produkt w sklepie, jakich kolorów może używać a jakie się nie sprzedadzą.

Plusem trendbooków jest to, że załączone są do nich płyty CD z wszystkimi grafikami w wersji wektorowej. Możemy, więc je dowolnie zmieniać, przekształcać, obracać, coś do nich dodawać itp. Minusem jest cena 2-6 000 zł. Można je kupić na targach modowych, lub zamówić przez internet. Zakup takich książek na cele prywatne jest nieopłacalny, ale firmy odzieżowe powinny się raz na pół roku wykosztować, by ułatwić i przyspieszyć pracę swoich projektantów.

trend book
Trend Book

Można też inspirować się tym co znajdziemy w Internecie. Z pomocą przychodzą tu takie strony jak np shutterstock . Jednak ilość zamieszczonych grafik jest tam ogromna, a ich jakość bardzo różna. Trendbooki oferują nam wyselekcjonowane trendy, przygotowane przez grupę specjalistów dla konkretnej grupy odbiorców. Portale z grafikami to zlepek wielu różnych pomysłów i propozycji. Znalezienie tej odpowiedniej dla nas może okazać się znacznie bardziej czasochłonne, niż narysowanie grafiki od zera.

Gdzie umieścić nadruk?

Umiejscowienie nadruku jest bardzo ważne. Wielu projektantów uważa, że wystarczy zaznaczyć umiejscowienie nadruku na ogólnym rysunku ubrania i problem mają z głowy. W rzeczywistości takie niedokłądne wskazanie miejsca na na nadruk często skutkuje tym, że fabryka umieszcza go tam gdzie jej się wydaje i efekt końcowy może być fatalny. Dobrze jest więc poświęcić jedna stronę dokumentacji modelu ubrania na dokładne wskazanie gdzie nadruk ma być umiejscowony np 1cm na prawo od suwaka i 3cm od szwu bocznego. Jeśli dołączymy do tego czytelny rysunek, to możemy mieć pewność, że fabryka w Chinach, Wietnamie, czy Bangladeszu dokłądnie wykona nasz projekt. Zaoszczędzimy też im niepotzrenego zgadywania, gdzie tak naprawdę ma być print.

Umiejscowienie nadruku


Jak widać projektowanie nadruków to nie taka prosta sprawa. Oprócz samej grafiki trzeba też myśleć o odpowiednich kolorach, o technice nadruku, o tym jak duży będzie nadruk i gdzie go umiejscowimy. Fajny nadruk może w znaczący sposób zwiększyć sprzedaż ubrania, ale nietrafiony może sprawić, ze nikt nie kupi naszych ubrań. Dlatego projektowanie nadruków wymaga sporo pracy, skupienia i doświadczenia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz